De vraagstelling
Het Europese hoofdkantoor van Specialized was 26 jaar gevestigd in ’s-Heerenberg. Toen het huurcontract afliep, is de keuze gemaakt om te verhuizen naar Arnhems Buiten, het bedrijventerrein waar vroeger de KEMA gevestigd was. Een inspirerende omgeving waar bedrijven gevestigd zijn met een focus op energie- en milieutechnologie. Ook wordt het ontvangen van internationale gasten hierdoor vereenvoudigd. Het pand grenst bovendien aan de bosrijke landgoederen die Arnhem rijk is, zodat medewerkers snel op de fiets kunnen stappen.
Specialized heeft de AtmR Groep gevraagd om het te begeleiden bij de verhuizing van ’s-Heerenberg naar Arnhem. Dit hebben we van de verhuizing via onze vennoot Derksen Verhuizingen tot de kantoorinrichting en de audiovisuele faciliteiten gedaan. Hiermee bouwen we voort op ons narrowcastingproject waarmee Specialized dealers in Nederland en België unieke promotiecontent tonen in hun showrooms. Voor de audiovisuele faciliteiten in het nieuwe hoofdkantoor was een overweldigende entree een must. Ook was er een speciale wens om intuïtieve Zoom Rooms in te richten zodat medewerkers met alle internationale gasten en collega’s kunnen overleggen en samenwerken.
Oplossing
Nog voordat medewerkers en bezoekers binnentreden in het pand van Specialized Europe is de aandachtswaarde er al. Vanaf de weg wordt de blik direct getrokken door de karakteristieke gevelbelettering van het hoofdpand en het bijgebouw. Bij binnenkomst in het pand sta je vervolgens meteen midden in de wereld van Specialized. De ruimte heeft haast een museale uitstraling gekregen door de combinatie van de haarscherpe 4K LED wall, de fietsenbrug, de groenwanden en het uitzicht op de Arnhemse natuur. Op de LG LED Wall van maar liefst 360 cm breed wordt imponerende content uit de rijke geschiedenis van Specialized getoond.
De bedrijfscultuur van Specialized wordt gekenmerkt door vele internationale contacten en een overwegend jong personeelsbestand. Alle spreek- en presentatieruimtes zijn daarom ingericht als Zoom Rooms, waarbij iedere ruimte een eigen thema ontleend aan de fietsensport heeft gekregen, zoals Tarmac of Forest. Met één druk op de knop van het elegante touchpaneel kunnen medewerkers deelnemen aan een video call, zonder dat ze hiervoor eigen apparatuur nodig hebben. De camera’s en microfoons richten zich vervolgens automatisch op de actieve spreker.
Ook kunnen ze met hetzelfde gemak een presentatie geven en draadloos hun mobiele telefoon, tablet of laptop delen. Voor grotere sessies en evenementen is er een grote presentatieruimte ingericht. Hierin is alles mogelijk van Zoom Calls en presentaties tot conferenties en feesten. Een belangrijk uitgangspunt voor de ruimte is dat de bediening op exact dezelfde wijze geschiedt als in de individuele Zoom Rooms.
Op het bedrijventerrein staat alles in het teken van energie en duurzaamheid. Aandacht voor slim hergebruik keert dan ook terug in de kantoortuinen en Zoom Rooms, waar de nog goed functionerende flatscreens zijn hergebruikt, en in het Tech Center en de gym, waar reeds aanwezige audiofaciliteiten zijn ingezet en waar nodig zijn aangevuld met nieuwe luidsprekers en efficiënte versterking.
We zijn er trots op dat we met dit project hebben bijgedragen aan de doelstellingen van Specialized: een multimediale stap voorwaarts en een betere toegankelijkheid voor de internationale medewerkers en relaties zodat Specialized de komende jaren verder kan werken aan het realiseren van hun ambitie om te blijven innoveren en groeien.